A mai életvitelünk nem felel meg sem a test , sem a lélek számára. Valahol belül érezzük hogyan kellene másként élnünk, viszont az életmódváltás fáradságos munka, körültekintőbben megválogatott ételek, értékesebb tápanyagok, kevesebb stressz, túlóra, több szabadidő, tiszta levegő, mozgás, és lazítás, több derű, humor, és könnyedség. Jobb életminőséget csak tudatos és átfogó életmódváltás teremthet , ami csak fokozatosan és türelemmel valósulhat meg, ennek belülről kell fakadnia, erőltetni nem lehet. Legelőször a szemléletmódot kell átalakítani, el kell dönteni, hogy mi értékes számunkra. A gasztronómiai elvek és a konyhai fortélyok ma már oly mértékben elrugaszkodtak a helyes táplálkozás elveitől, hogy az étkezés szinte csak az ízekről szól. Az ízlelő bimbók mindenáron való kielégítésnek vágya a legtöbb esetben felülírja a szervezet érdekeit, mely ellen a túlterhelt emésztőrendszer számos módon tiltakozik. Kivetni magából nem tudja az értéktelent, így csendesen tűri, majd számos módon tiltakozik, bélrendszeri problémákban, bőrtünetekben, allergiákban, gyulladásokban, túlsúlyban, hormonális zavarokban, meddőség be, agyvérzésben, szívinfarktusban, vagy daganat formájában. A szervezet a számlát mindig benyújtja!

A legközvetlenebb módon a naponta elfogyasztott étel gyakorol hatást az egészségi állapotunkra. Tehát a családtagok egészsége nagyrészt annak a kezében van, aki az ételt készíti számukra.

Amit vásárláskor a kosarunkba teszünk, a jövőbeni életminőségünket is meghatározza. Legfontosabbak a zöldségek, gyümölcsök, gabonafélék, olajos magvak és a hidegen sajtolt olajok, csírafélék, zöldfűszerek.

Ami nem ajánlható jó szívvel

A finomított szénhidrátok ( cukor, fehér liszt, fehér rizs, ezekből készült pékáruk, sütemények, édességek, tészták, nassolni valók ) közvetlenül befolyásolják az inzulinszintet, a hormonális egyensúlyt, a testtömeget, és a lelki és szellemi állóképességet, komoly mértékben befolyásolva ezzel az egészségi állapotot. A test működéséhez szükséges energia előállítását a természet eredetileg nem finomított szénhidrátokból tervezte.

Azok az ételek, melyek erjedést okoznak, szintén előnytelen a fogyasztása, állati eredetű élelmiszerek károsanyag-tartalma, nem a hússal van a gond, hanem a húsban lévő anyagokkal, jelentős mennyiségű tápszer, antibiotikus, oltóanyag, és más összetevők bejutnak az emberi szervezetbe. Az állat leölésekor felszabaduló és a húsba kerülő stresszhormonok szintén nem tesznek jót. A tengerfenéken vagy ahhoz közel élő állatok (csigák, kagylók, rákok, polipok ) fogyasztása a tengerek mélyre ülepedő nehézfémek miatt szintén nem ajánlható jó szívvel.

Azonban az ember a természet adta hatóanyagokat a legfejlettebb technikával sem képes pótolni. A mesterséges anyagok mellől mindig hiányoznak a megfelelő felszívódást és hasznosulást segítő növényi alkotóelemek.

A növényi táplálkozás előnyei

Az ember olyan világot teremtett magának, amelyben egyre kevesebb a valóban tiszta és természetes eredetű táplálék. Sokan gondolják, hogy a növényi étrend egyoldalú, A gyümölcsök és a zöldségek enyhébb ízeinek élvezetét azonban csak a mesterséges aromákhoz való hozzászokás tompítja mivel az intenzív aromák mellett a természetes ízek észrevétlenné válnak. A só és a különböző ízfokozók nélkül azonban a pizzák, hamburgerek, chipsek, húsok és felvágottak is éppen olyan ízetlenek lennének. Ráadásul hamar meg is romlanának, ha nem kerülne beléjük nitrites pác-só, valamint más tartósító és állagjavító anyag. A húsfélék ízüket elsősorban ezáltal, valamint a sütés során keletkező pörkanyagok, hozzáadott fűszerek és zsírtartalmukban felerősödő aromák révén nyerik. Mindenki maga dönti el, hogy mit választ és kíván-e az egészségesebb alternatívákkal élni.

A növényi étrend fő előnyei:

Nagyobb tápanyag és rosttartalom, több védőhatású összetevő, lassabban felszívódó, természetes szénhidráttartalom, megfelelő társítás révén teljes értékű fehérjetartalom, a telítetlen zsírsavak nagyobb aránya a koleszterin hiánya, alacsonyabb energiabevitel, nagyobb telítő hatás, a bélrendszer megfelelő tónusa, a gyakoribb rágás révén fog és ínyvédő hatás, lúgosító hatás, immunrendszert támogató hatás, betegség és daganatmegelőző hatás.

Az ételek elkészítési módja sem közömbös, a legjobb sokszor az, ami a legegyszerűbb, bármilyen felesleges hőkezelés vagy elkészítés nélkül, ahogy a természet adja. Ideális az lenne, ha a a napi étkezésnek legalább 50 %-a nyers táplálékból állna. Ha ez túl idegen, akkor a gőzölés vagy párolás jelenthet átmeneti megoldást. Néhány evőkanál vízen fedő alatt párolt zöldség ropogósabb és ízletesebb marad, mintha vízben ízetlen péppé főtt volna, és tápértékei aromái sem vesznek kárba.

Antiösztrogén diéta

Abban segít, hogy az ösztrogéntartalmú táplálékok kerülésével az ösztrogéntúlsúly okozta panaszok csökkenthetők legyenek. Mindez számos ösztrogéndominanciában szenvedő nő számára jelenthet további segítséget a természetes progeszteronpótlás mellett. A növények nagy része számos hormonhatású anyagot tartalmaz. A jelentősebb ösztrogéntartalmú növények a szójabab, lenmag, gránátalma, kávé, sör alapanyagául szolgáló komló, mely progeszteron termelődését gátló anyagot is tartalmaz…és néhány gyógynövény pl a cickafark. A szójatermékeknél a génmanipuláció kockázatával is számolni kell még nagyobb elővigyázatosságra van szükség, így fogyasztásuk csak ritkán, a ciklus első felében tanácsos, hogy ne gátolja a ciklus második felében termelődő progeszteron hatását. A méhpempő szintén jelentős mennyiségű ösztrogént tartalmaz. Az ösztrogéntartalmú táplálékok fogyasztása progeszteronhiány esetén egyáltalán nem javasolt.

A legjelentősebb ösztrogénbevitel azonban nem a növényeknek, hanem a szűretlen csapvíznek , a környezeti vegyszereknek és az állati eredetű termékeknek köszönhető, melyek szintetikus ösztrogéneket, illetve ösztrogénhatású vegyületeket tartalmaznak. Ösztrogéntúlsúly esetén ezek gondos kerülése javasolt. A nők táplálkozásában kiemelt helyet foglalnak el a káposztafélék ( fejes, vörös, kelkáposzta, kelbimbó, karalábé, karfiol, brokkoli) torma, retek, hagymafélék, melyek csökkentik az ösztrogén lebontásakor keletkező erős ösztrogénhatású anyagcseretermékek mennyiségét. Rendszeresen és nyersen fogyasztva a szervezet számára több szempontból is előnyösek és jelentősen hozzájárulnak a női szervezet védelméhez.

A hatékony testsúlycsökkentés titka

A tartós fogyás érdekében csak a felesleges, de sohasem a szükséges kalóriákat szabad csökkenteni. A túlzott kalóriacsökkentés a koplalás és az erőltetett testmozgás társítása a lehető legkárosabb és leghiábavalóbb próbálkozások egyike, megy tápanyaghiánnyal, anyagcserezavarral, hormonális problémákkal, menstruációs zavarokkal, súlyosabb esetben akár meddőséggel is járhat.

Az eredményes fogyókúra sohasem éhezést vagy betarthatatlan diétát, hanem építő jellegű és motiváló folyamatot, leginkább személyre szabott életmódváltást jelent. A fogyás hatékonnyá tételében sokat segíthet a hormondiagnosztika, mely által nemcsak a túlsúly mögött megbúvó hormonális problémákra de a női egészség szempontjából fontos tényekre is fény derülhet. Mivel a fogyással kapcsolatban általános, mindenkire egyformán érvényes tanácsokat nem lehet adni, az egyénre szólóan kialakított programok lehetnek csak igazán hatékonyak. A tartós fogyókúra tiltások helyett az alternatívák erejére támaszkodik.