A vas nemcsak a vérsejtek oxigénszállításában, de számos enzim működésében is nélkülözhetetlen elem.

Hiányában fáradékonyság, levertség, étvágytalanság, fejfájás, szédülés, sápadtság, hajhullás, erős szívdobogás, gyomor és bélrendszeri panaszok alakulhatnak ki. Tartós vashiány esetén vérszegénység (anémia) jön létre, melynek oka az oxigénszállításért felelős vastartalmú vérfesték megfogyatkozása.

A szabályos menstruáció során havonta kb 20-50 mg ( egy éve alatt közel fél grammnyi) vasvesztés történik ( a szervezet kb 5-6 grammnyi vaskészlettel rendelkezik).

Bőséges vagy elhúzódó menstruáció esetén a vasvesztés jóval nagyobb mértékű, ezért ilyen esetben vérszegénység is kialakul. A nagyobb vérvesztés mögött majdnem mindig ösztrogéntúlsúly áll, mely a méhnyálkahártya túlépülése miatt okoz bővebb menstruációt.

A vashiány oka lehet még emésztőrendszeri vérzés, vasfelszívódási zavar, gyomorsav, folsav, C-és egyéb vitaminhiány, és a vasszükséglet megnövekedésével járó állapot, ( pajzsmirigy -túlműködés, várandósság, szoptatásé, magaslati tartózkodás) A növekedés és fejlődés is megnöveli a vasigényt.

A szervezet napi vasszükséglete 1-2 mg, bő menstruáció és várandósság esetén 3-4 mg. Egy gyermek kihordása , megszületése és szoptatása kb 1000 mg vasat igényel a női szervezet részéről.

Mivel a vasnak az emésztőrendszerből hozzávetőleg csak egytizede szívódik fel, a napi bevitel mértéke az említett értékek 10 szerese kell legyen, vagyis 10-20 mg, bővebb menstruáció esetén 20-30 mg. Változókor után már napi 1 mg-ra vagyis 10 mg-ra csökken.

Vas pótlása során leginkább a természetes, organikus eredetű vastól várható a megfelelő felszívódás. A vasszint helyreállításához nem csak természetes vas forrásra, de kellő mennyiségű folsavra, C- és E-vitaminra, számos nyomelemre pl rézre, mangánra, krómra is szükség van.

Vasban gazdag források: az olajos magvak ( mák, mandula, dió, mogyoró, napraforgó, tök, szezámmag), csicsóka, cékla, sütőtök, hüvelyesek ( bab, borsó, lencse) gabonák közül a köles, zab, amaránt, tönköly éa a gabonacsírák, fekete ribiszke, csipkebogyó, aszalványok. Friss csalánlevél készült tea, húsok, belsőségek, ( szív, máj , vese) tojássárgája, kagylófélék, és más tengeri élőlények- bár vas tartalmuk aránylag magas, de bizonytalan káros anyagtartalmuk miatt nem szerepelhetnek a javasolt vas források között.

A vas pótlása mellett fontos a szénsavas italok, koffein, fekete tea, számos gyógyszer kerülés, mert csökkentik a vas felszívódását.